Mesaj Rector - Deschidere an universitar 2023-2024
Ignorare comenzi Panglică
Salt la conținutul principal

Mesaj Rector - Deschidere an universitar 2023-2024

​Mesaj Rector - Deschidere an universitar 2023-2024​


Domnilor Rectori, Prorectori, reprezentanți ai universităților ieșene,
Domnule Prefect, Domnule Președinte al Consiliului Județean, Domnule Primar,
Distinși reprezentanți ai mediului universitar și preuniversitar ieșean,
Distinşi reprezentanţi ai cultelor religioase,
Stimați colegi membri ai Comunităţii noastre Academice,
Dragi studenţi,

Îmi revine o dată în plus bucuria şi onoarea de a vă spune „Bun-Venit" la începutul unui nou an universitar la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa" din Iaşi.

În primul rând, aș dori să le urez bun-venit studenților din anul întâi care se alătură astăzi familiei noastre academice. Vă felicit pentru reușita de a ajunge aici pentru că ştiu că a presupus mult efort, învățare și dedicare. Sunteți aici, în această Aulă, pentru că ați demonstrat curiozitate, pasiune și voința de a deveni medici, stomatologi, farmaciști sau bioingineri. Ziua de astăzi va fi una memorabilă pentru fiecare dintre voi: aici, acum, începe drumul vostru în viața profesională, iar drumul pe care l-ați ales este unul frumos şi nobil, dar și dificil şi plin de provocări, în egală măsură. Noi, corpul academic al UMF Iaşi, suntem aici să vă sprijinim și să vă ghidăm în această călătorie excepțională de învățare și descoperire. Ne străduim să oferim studenţilor noştri o educație de înaltă calitate, bazată pe cercetare și practică clinică, pentru a-i pregăti să fie printre cei mai buni în specializările pe care le aleg. În egală măsură, promovăm valorile etice și umaniste care sunt, de asemenea, fundamentale în exercitarea profesiei de medic.

„Rolul educației este de a te învăța să gândești intens și critic. Inteligență plus caracter - acesta este scopul adevăratei educații" spunea Martin Luther King Jr., iar cuvintele sale sunt perfect valabile și astăzi.

Sigur, în sălile de curs şi în laboratoare veţi învăţa o multitudine lucruri concrete: practici şi manevre medicale, compuşi şi reacţii chimice, anatomie şi funcţii biologice şi aşa mai departe. Dar la Universitatea de Medicină şi Farmacie din Iaşi ne dorim să vă învăţăm cu mult mai mult de-atât. În viziunea noastră, educația înseamnă nu doar pregătirea ca specialiști în diversele arii medicale, dar și formarea voastră ca oameni care vor continua România de mâine. În zilele noastre, educația înseamnă cu mult mai mult decât o hiperspecializare, într-un domeniu îngust. Educație înseamnă și o cultură generală care să vă permită o perspectivă vastă și corectă asupra lumii în care trăim. Înseamnă, în egală măsură, adoptarea unor standarde morale care să vă ajute să vă păstraţi verticalitatea atunci când viaţa vă va încerca. Nu în ultimul rând, educația înseamnă dobândirea și consolidarea în timp a unor principii călăuzitoare care vă vor defini ca oameni în familie și în societate. Este un model de educaţie modern şi foarte necesar în societatea în care trăim astăzi şi, totodată, este una dintre faţetele excelenţei în educaţie pe care conducerea acestei universităţi şi-a asumat-o ca misiune principală în ultimii opt ani.

Contemporan cu noi şi cu lumea în permanentă schimbare în care trăim, scriitorul american Alvin Toffler anticipa pe bună dreptate că „analfabetul viitorului nu va fi persoana care nu poate citi, ci persoana care nu știe să învețe." Niciodată, în istoria sa, umanitatea nu a avut mai aproape, mai la îndemână, izvoarele cunoaşterii ca acum. Informația nu stă închisă în tomuri prăfuite din biblioteci greu accesibile; informaţia e acum, de cele mai multe ori, la un clic distanţă. Consecinţa acestui adevăr o vedem în viteza progresului ştiinţific şi tehnologic din vremurile noastre: dacă în trecut salturile ştiinţifice şi tehnologice se măsurau în epoci sau, mai târziu, în secole, astăzi progresul se măsoară în decenii sau chiar în ani, în unele cazuri. Un exemplu simplu, dintr-un domeniu care, cu siguranţă, vă este familiar: prima maşină de calcul electronică (numită astăzi computer) se numea ENIAC, a fost inventată în 1945 şi umplea o cameră. În 1969, misiunea Apollo 11 realiza aselenizarea asistată de un computer care astăzi nu ar fi suficient de puternic încât să pornească cea mai banală aplicație de pe telefonul dumneavoastră. În anii '70 se puneau bazele primei rețele de calculatoare, numită ARPANET, care a evoluat în Internetul pe care îl știm azi. Iar astăzi noi înșine avem șansa de a trăi pe viu un nou salt tehnologic: inteligența artificială, devenită acum suficient de accesibilă încât să o putem integra pe scară largă în varii domenii de producție şi cercetare, inclusiv în cercetarea, dezvoltarea tehnologică şi chiar practica medicală.

Aşa va arăta lumea în care veţi profesa dumneavoastră, studenţii de astăzi şi profesioniştii de mâine. Este evident că într-o astfel de lume învăţarea va trebui să fie un proces continuu, dacă veţi dori să rămâneți competitivi. Iar pentru ca acest efort continuu să fie unul sustenabil, va trebui să ştiţi cum să învățați eficient. De aceea, alături de colegii mei din corpul academic, ne propunem nu doar să vă învățăm medicină, ci și să vă deprindem să învățați singuri, să aveți permanent reflexul curiozității și imboldul autodepășirii. Ca Rector, vă asigur de preocuparea continuă a conducerii Universității de a vă susține în acest demers, prin oferirea de condiții și facilități de studiu la nivelul excelenței academice pe care mi-o doresc în Universitatea noastră.

A fi student nu e doar despre învățare și cercetare. Anii de studenție reprezintă şi o ocazie de a construi relații, de a vă dezvolta abilitățile de comunicare, de a vă implica în activități extracurriculare și de a contribui direct la bunăstarea şi renumele comunității noastre academice. Vă încurajez să vă implicați cât mai mult în activitățile organizaţiilor studențești, în voluntariat și în proiecte sociale, pentru a vă dezvolta ca persoane și pentru a contribui la binele comun. Vă asigur că, în timp, veţi descoperi că tot acest efort a meritat cu prisosinţă.

Vă salut aşadar, cu drag, pe toţi cei 1431 de boboci de la liniile de predare în limba română şi pe cei 596 de proaspăt studenţi la liniile de predare în engleză şi franceză, pe cei 190 de studenți în primul an la master și 124 doctoranzi în primul an. Bine aţi venit la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa" din Iaşi! Ne aşteaptă un drum lung împreună. Nu va fi uşor, dar va fi frumos şi interesant să descoperim împreună complexitatea profesiei de medic, de stomatolog, de asistent medical, de kinetoterapeut, de farmacist sau de bioinginer.

Dragi colegi din corpul profesoral al Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa",

Am pornit împreună, în 2016, pe un drum comun. Am format, împreună, o echipă şi mi-aţi acordat încrederea şi onoarea de a conduce o Universitate cu o istorie de aproape 150 de ani, pe un drum pe care l-am definit prin sintagma „excelenţă în educaţie". Vă asigur că acesta a fost drumul cu prioritate în viaţa mea de zi cu zi şi că l-am urmat cu maximă consecvenţă.

E un drum care nu a fost întotdeauna uşor. Am trecut împreună cu bine printr-o pandemie care ne-a obligat, peste noapte, să ne schimbăm radical modul în care eram obişnuiţi să ne facem meseria de dascăli de şcoală medicală. Am făcut-o exemplar, iar Universitatea noastră a fost printre primele din România care au reuşit să mute întreg procesul didactic în mediul online. Vă mulţumesc o dată în plus pentru extraordinara capacitate de adaptare de care aţi dat dovadă.

Tot împreună am parcurs şi toate momentele fericite de care a avut parte Universitatea noastră în ultimii 7 ani, dintre care vreau să amintesc inaugurarea clădirii „Nicolae Leon", cea mai mare extindere patrimonială a Universităţii noastre de după 1989 şi deschiderea Centrului de Simulare „Profesor Universitar Doctor Cristian Dragomir", care este astăzi parte integrantă a activităţii noastre didactice. Vom continua şi în acest an seria investiţiilor prin care ne propunem să oferim suportul necesar atingerii scopului pe care ni l-am propus: excelenţa academică. Şi, pentru că ne aflăm la debutul unui nou an universitar, e momentul potrivit pentru o rapidă trecere în revistă a planurilor de investiţii pe termen mediu şi scurt pe care le are Universitatea, cu impact atât asupra comunităţii noastre academice, cât şi asupra comunităţii locale.

Astfel, procesul de consolidare, reabilitare şi modernizare a Policlinicii de Stomatologie Infantilă este foarte aproape de finalizare. Este un proiect demarat din primăvara anului 2019 care va îmbunătăţi semnificativ atât calitatea actului didactic desfăşurat acolo, cât şi impactul serviciilor pe care le oferim comunităţii.

Centrul de Cercetări Fundamentale, un alt proiect major al Universităţii este în ultima fază a documentaţiei, înaintea începerii lucrărilor efective care au o durată estimată de 36 de luni de la obţinerea autorizaţiei de construcţie.

Continuăm şi în acest an procesul de renovare şi modernizare a infrastructurii campusului universitar. De această dată, e vorba de căminul C9, care va beneficia de amenajări interioare şi o nouă faţadă. Căminul C10 este următorul prevăzut să parcurgă un amplu proces de reabilitare.

A fost finalizată reamenajarea holului central din clădirea principală a Universităţii, un proiect gândit să reflecte arhitectonic îmbinarea dintre tradiţie şi modernism care caracterizează Universitatea noastră. De asemenea, am finalizat proiectul de implementare a unui sistem complet şi complex de securizare împotriva incendiilor în Corpul Principal al Universităţii, o investiţie impusă de normele de securitate din instituţiile publice la care şi Universitatea noastră s-a aliniat acum.

Documentaţia necesară pentru proiectul de consolidare, reabilitare şi modernizare a Sălii de sport (fosta cantină „1 Decembrie") a avansat considerabil: am contractat serviciile de expertiză tehnică necesare, cu un termen contractual de prestare de 120 de zile.

Tot într-o fază avansată a elaborării documentaţiei se află proiectul de renovare a Institutului de Anatomie, care include modificarea şarpantei, amenajarea podului şi refacerea faţadei. Institutul de Anatomie este cea mai reprezentativă clădire din patrimoniul Universităţii, cu o valoare istorică şi arhitectonică inestimabile. Este motivul pentru care proiectul amintit este unul foarte complex din punct de vedere al documentaţiei.

Pentru Casa „Buţureanu" am prevăzut un proiect de consolidare şi reabilitare aflat, de asemenea, în stadiul elaborării documentaţiei şi obţinerii avizelor necesare.

Între proiectele aflate în lucru, în varii stadii de documentare şi avizare, amintesc:

  • consolidarea, reabilitare şi modernizarea Policlinicii Stomatologie Adulţi (Boltă)
  • consolidarea, reabilitarea şi mansardarea Caminului 1 Mai A
  • proiectarea şi execuţia unei noi săli de sport în strada Sărărie nr. 220
  • proiectarea şi execuţia unui imobil nou, în imediata vecinătate a Universităţii, care să găzduiască o nouă cantină şi spaţii de recreere pentru studenţi şi cadrele didactice

Aceasta ar fi o radiografie la zi a stadiului investițiilor patrimoniale din Universitatea noastră. Departe de a fi o listă exhaustivă a investiţiilor pe termen scurt şi mediu ale UMF Iaşi, proiectele pe care le-am enunţat anterior sunt cele care considerăm că merită prioritizate, din perspectiva impactului pe care îl vor avea asupra activităţilor didactice, a calităţii vieţii din campus şi a implicării pe care ne-o dorim în comunitatea locală.

Toate aceste proiecte şi nu numai ele sunt noi borne pe drumul pe care ne-am angajat să-l parcurgem împreună în 2016, spre o ţintă comună: excelenţa în educaţie. Avem aşadar multe de făcut în continuare, drumul e încă departe de punctul său terminus. Va fi alegerea dumneavoastră, în curând, dacă vom continua acest drum împreună.

***

Revenind la semnificaţia zilei de astăzi, când ne aflăm la începutul unui nou an universitar, vă doresc, dragi studenţi, să aveţi înţelepciunea de a pune şcoala, educaţia dumneavoastră înaintea oricăror altor priorităţi. Vă doresc, de asemenea, să găsiţi în dumneavoastră scânteia vocaţională care face diferenţa dintre „foarte bun" şi „excelent", dar să nu uitaţi că vocaţia, talentul sunt atribute irosite în absenţa unei munci de studiu susţinute, zi de zi, semestru de semestru.

Colegilor mei din corpul profesoral le doresc să găsească şi în acest an resursele de răbdare şi perseverenţă necesare la catedră şi în laborator şi, în egală măsură, să simtă satisfacţia muncii lor în rezultatele excelente pe care le aşteptăm de la studenţii noştri. Acesta este, în fond, rostul nostru, raţiunea noastră de a fi ca dascăli de şcoală medicală.

Împreună, profesori şi studenţi, alcătuim o comunitate, un organism viu. Această comunitate care numără 926 cadre didactice, 9908 studenți, 359 masteranzi, 508 doctoranzi, 3947 medici rezidenți există şi se exprimă prin fiecare componentă a sa. Doar lucrând împreună, doar colaborând permanent pentru atingerea scopurilor academice pe care ni le-am asumat putem da în fiecare zi, gram cu gram, mai multă greutate numelui nostru comun: Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa" din Iaşi. Este realmente un motiv de mândrie dar şi o imensă responsabilitate să fii parte a comunităţii noastre academice, vă mulţumesc pentru această onoare şi vă doresc succes în a duce mai departe misiunea pe care ne-am asumat-o împreună: excelenţa în educaţia academică.

Nu aș vrea să închei fără un gând pentru comunitatea academică ieșeană: începem o nouă etapă în parteneriatul dintre universitățile din Iași. Căutăm să dezvoltăm o viziune comună și să adoptăm o abordare unitară în sectoare esențiale, precum cercetarea științifică, pentru a aduce beneficii semnificative atât pentru mediul academic din Iași, cât și pentru comunitatea locală.​

***

Vă doresc un an universitar plin de reușite, inspirație și satisfacții. Să avem un an minunat împreună, în care să creștem și să evoluăm în mod constant!