[column 12 padding-left="25"]
Centrul de Limbi Moderne și Integrare Culturală „Grigore T. Popa” Iași (CeLI) este un “Turn Babel” în care primează deschiderea spre sine și spre celălalt, astfel încât să ne putem simți împreună ,,acasă”, indiferent de cât de aproape sau de departe venim.
Câteva puncte de plecare comune ne sunt necesare pentru împlinirea acestui lucru: să ne cunoaștem bine și foarte bine, fiecare în parte, inclusiv ca grup etnic și cultural, să ne cultivăm capacitatea de auto-reflecție și de observație, să identificăm diferențele din jur și să fim pozitiv curioși în legătură cu acestea, să dorim să ne informăm asupra specificului diferențelor, să le asimilăm parțial și să ne identificăm limitele de la care cunoașterea nu mai înseamnă asimilare și adaptare, ci doar informare.
Universitatea ,,Grigore T. Popa” se remarcă printr-o densitate multiculturală unică în Iași, în Moldova. Centrul de Limbi Moderne și Integrare Culturală reprezintă chintesența acestui fenomen, casa tuturor și șansa unei ferestre deschise spre celălalt.
Această viziune incluzivă este susținută de managementul universității noastre, prin investiții și acțiuni pe termen mediu și lung. Alocarea unui spațiu modernizat și dedicat este o declarație deschisă, care ilustrează, fără dubiu, susținerea pentru o astfel de poziție integratoare asumată de Universitatea „Grigore T. Popa”.
Pe termen mediu, rolul declarat al Centrului este acela de a-și construi cu migală un statut de ,,ambasadă informală” pentru Iași și România și, în egală măsură, pentru diversele țări reprezentate de studenții care vin să studieze medicina în universitatea noastră.
În contextul unei dinamici profesionale intense, Centrul oferă posibilitatea unor experiențe interculturale și plurilingve care permit exersarea unor contexte profesionale diverse și, mai ales, sprijinirea celor implicați în a depăși stereotipiile culturale și a se situa pe poziții care promovează buna comunicare, înțelegerea și respectul reciproc.
Bazat pe tradiție și inovație, proiectul de dezvoltare a Centrului preia câteva valori perene: colaborarea între studenții internaționali și cei români, între studenți și cadrele didactice, între comunitatea academică a universității noastre și alte universități, ori cu cetățenii orașului Iași. Rolul major al Centrului în direcția adresabilității externe este de a oferi Iașului un prilej de a înțelege interculturalitatea, plurilingvismul și valorile sale prin acțiuni cu impact asupra comunității locale. Eforturile Universității de Medicină și Farmacie din Iași de școlarizare a 3000 de studenți străini contribuie la potențarea valențelor orașului prin impactul dezvoltator asupra unei mari varietați de furnizori de servicii (șoferi, bibliotecari, vânzători, proprietari de imobile) care practică / studiază limbile engleză și franceză, pentru a putea comunica eficient cu clienții lor. Tot acest complex de fenomene sociale are și randament economic, constituind un aport la dezvoltarea, în acest sens, a orașului. Pentru a da cifre care vorbesc de la sine despre impact si confluențe, media statistică a consumului lunar al comunității de studenți internaționali în orașul Iasi este de 1,9 milioane de Euro (648 euro/persoana x 3000 studenți) la care se adaugă impozitele pe veniturile din chirii și impozitul pe profit din afacerile care se dezvoltă datorită serviciilor oferite acestor studenți.
Centrul își propune să suplimenteze instruirea lingvistică formală de la cursurile de engleză, franceză, germană, română cu o serie de activități extracurriculare și prin implicarea în proiecte inovative cu finanțare europeană care, pe de o parte să modernizeze învățarea tradițională și, pe de altă parte, să extindă exercițiul mental al tuturor participanților în direcția interculturalității, informării despre ,,celălalt”, colaborării și a activităților interculturale de echipă. Coexistența cu ,,celălat”, fără a afecta unicitatea identității, îmbogățește, prin însuși efortul făcut, pentru a înțelege cum celălat este ,,altfel”.
Acțiuni precum: „Clubul intercultural de lectură”, „Sărbători ale țării mele”, sau oferirea unor diplome de „Ambasador al Iașului/Universitații de Medicină si Farmacie „Grigore T. Popa”, pentru excelență, în inițiative interculturale, susținerea unor acțiuni generate de studenți pentru promovarea învățării de limbi străine și pentru dobândirea de cunoștințe despre cultura țărilor de unde provin studenții internaționali ai universității noastre, sunt forme concrete de a încuraja interculturalitatea și progresul lingvistic.
Proiectele europene inovative, având componentă lingvistică, au fost și vor continua să fie o resursă excelentă de modernizare a predării/învățării formale a comunicării medicale, de îmbogățire a materialelor oferite studenților și de aliniere, printre altele, a pregătirii profesionale a cadrelor didactice ale disciplinei la standardele pedagogiei actuale, care promovează învățarea bazată pe colaborare, interdisciplinaritatea și co-crearea de cunoaștere.
Deschiderea Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași către metode de lucru moderne, abordarea științifică riguroasă, modalități variate de integrare a studenților în viața universității și comunității au făcut ca numărul de studenți străini să fie în continuă creștere. Într-o lume în care mobilitatea în profesia medicală este din ce în ce mai frecventă, formarea medicilor într-un climat academic de înaltă calitate, medical și lingvistic, îi ajută pe studenții și absolvenții noștri, străini și români, să se implice cu succes în contexte internaționale, în mobilități, și să aibă cariere de succes în diferite sisteme medicale din lume. Absolvenții străini devin astfel ,,ambasadori informali” pentru Iași și România, oriunde în lume, prietenii și promotorii valorilor pe care instituția noastră le promovează printr-o tradiție veche de aproape 130 de ani.
Internaționalizarea învățământului academic, prin predarea de conținut medical în trei limbi, aduce limba română academică alături de alte limbi de mare răspândire (engleza și franceza). Limba română pentru conținuturi academice medicale apare astfel în mentalul colectiv pe o poziție dezirabilă, iar motivația pentru perfecționarea deprinderilor de comunicare profesională în limba română va fi susținută printr-o paletă lărgită de opționale în paralel cu activitățile pentru studenți în proiecte europene dedicate educației lingvistice sau medicale. Prezența în resursele disciplinei a unor MOOCS (platforme deschise de învățare) și a altor resurse virtuale este o componentă atractivă, care deschide accesul la învățare și inițiative culturale, lingvistice și profesionale disponibile tuturor celor interesați.
Într-o instituție, la viața căreia participă și grupuri din etnii diferite, în care știința, educația și grija față de om sunt legate indisolubil, misiunea Centrului nostru este, ca prin componenta lingvistică, să contribuie la asimilare științifică la cel mai înalt nivel, la înțelegerea și respectul față de cel care este diferit de noi, față de limba și tradițiile lui, față de drepturile și credințele lui. Conviețuirea instituțională, dar și cea comunitară, face ca, învățând unul de la celălalt și bucurându-ne de diversitate, să contribuim la o lume mai frumoasă și mai bogată.
Prof. Dr. Anca ColibabaCoordonator Activitate Didactică
Disciplina Limbi Moderne și Limba Română ca Limbă Străină[/column]